Polip Nedir? Endometrial Polipin 5 Belirtisi ve Ameliyatı

Polip, vücutta farklı dokularda görülebilen tümör benzeri yapılara verilen isimdir. Rahim, rahim ağzı, bağırsak, burun gibi mukoza kaplı dokularda poliplere rastlanılabilir. Müdahale edilmeyen polipler, zamanla büyüyerek sıkıntılı durumlara yol açabilmektedir. Köklendiği dokuya, yapısına ve boyutlarına göre farklı türlere ayrılan poliplerin büyük çoğunluğu iyi huylu olmasına rağmen kanserleşme riski barındıran polip türleri de mevcuttur. Riskli görülen bir polip cerrahi bir operasyon veya farklı tedavi yöntemleri ile kontrol altına alınır. Polipler, oluştukları dokunun tabanına köklenerek dışarı doğru itilir. Kimi zaman sap, kimi zaman da geniş tabanla dokuya tutunur.

Polip Nedir?

Polip, çoğunlukla nedeni bilinmeyen bir şekilde vücudun boşluk bulunan organlarında çıkan bir tümördür. Bulduğu boşlukta köklenen polipler dışarıdan bakıldığında et beni gibi gözükmektedir. Polip oluşumu fark edildiğinde mutlaka bir doktora başvurulmalıdır. Bazı kanserli hücreler öncül olarak polip oluşturabilir. Polip, ortaya çıktığı organa göre değerlendirilebilir. Mide, yemek borusu, ince bağırsak gibi organlardaki polipler genellikle iyi huylu olurken; Kalın bağırsakta ortaya çıkan poliplerde %90 oranındaki kanserli kısım polipin içerisinde yer alırken diğer %10’luk kısmı et benine benzeyen kısmı oluşturur. Kısaca “Polip nedir?” sorusuna et beni yapısında bir doku diyerek cevap verilebilir.

Polip Neden Olur?

Poliplerin neden oluştuğu konusunda kesin bir sonuç olmamakla birlikte en sık yapılan tanımlamaya göre hücrelerin gereğinden fazla çoğalarak oluşturduğu yapılardır denilmektedir. Vücudun farklı dokularında görülebilen polipler için farklı nedenler belirtilebilir.

Endometrial polip türleri rahimde ortaya çıkar. Bu tip poliplerin ortaya çıkışındaki ana etken dolaşımda bulunan fazla östrojendir. Meme kanserinde tedavisinde sıklıkla kullanılan tamoksifen adlı ilacın endometrium tabakasında polip ortaya çıkma riskini arttırdığı bilinmektedir. Bağırsakta ortaya çıkan poliplerin ana sebepleri: stres, kötü beslenme, hareketsizlik gibi şeylerdir. Ses telleri ve bademcik gibi organlarda polip görülmesi ise sigara ve alkol tüketiminin sıklığı ile açıklanmaktadır. Bu nedenlerden hiçbiri olmasa sahi genetik yatkınlık polip oluşumuna yol açabilir.

Rahim İçi Polip Belirtileri Nelerdir?

Polipler belirli bir nedene bağlı olmadan oluşabilir. Hatta pek çok insan polipin farkına varamayabilir. Özellikle küçük polipler ciddi bir sorun yaratmadığı için çoğu zaman göz ardı edilir. Polipler günlük yaşamı zorlaştırıcı bir hale geldiğinde müdahale edilmesi gerekir. Özellikle büyük boyutlardaki polipler farklı belirtilerle kendini belli edebilir. Bu belirtilerin ne denli fark edilebilir olduğu polipin hangi bölgede oluştuğuna ve sayısına göre değişebilir.

Rahim ve rahim içinde oluşan poliplerin belirtileri şunlardır:

• Cinsel ilişki sırasında kanama
  • Cinsel ilişkide ağrı
  • Düzensiz âdet kanamaları
  • Uzun süren âdet kanamaları
  • Hamile kalamama

Rahimde Polip ve Hamilelik

Özellikle rahim ve rahim içi polipler gebe kalınmasının önüne geçebilir. Polip ne kadar büyükse gebe kalamama riski de o denli artacaktır. Küçük olan rahim polipleri hamile kalmanın önünde bir engel olmaz. 2 cm’den küçük olan polipler küçük sınıfına girerken daha büyük polipler risk grubu içindedir. 2 cm’den küçük endometriyal poliplerin çıkarılması tüp bebek tedavisi görecek olan kadınlarda gerekli olabilir. 4-5 cm büyüklüğündeki endometrial polipler sadece gebe kalamamaya değil aynı zamanda rahim içinde enfeksiyon oluşumuna da neden olur. Bu tip polipler ile gebe kalınsa dahi düşük yapma riski oldukça yüksektir.

Hamile kalmak isteyen her kadın, öncesinde polip kontrolü olmalıdır. Polipin oluşması kesin olmasa bile fark edilemeyen polipler detaylı sağlık taramaları ile belirlenebilmektedir. Bu polipler gebelik sürecinden evvel histeroskopik cerrahi ile çıkarılabilmektedir.

Polip Tedavisi

Polip tedavisi polipin nerede oluştuğuna, büyüklüğüne, kaç adet olduğuna ve polipin çeşidine göre değişiklik gösterebilir. Kötü huylu olan bir polipin tedavisi için uzman hekimler tarafından değerlendirilen bir tedavi yöntemi vakit kaybetmeden uygulanmalıdır.

Son yıllarda alternatif tıp adı altında bazı polip kürleri tedavide etkin olarak kullanılmaya başlanmış olsa bile bunlar tedaviden daha çok destekleyici görev görürler. Doktorunuza başvurmadan hiçbir tedavi yöntemini kabul etmemeniz gerekmektedir. Eğer bir polip kötü huyluysa, gebe kalmayı engelliyorsa mutlaka tedavi edilmesi gerekir. Poliplerin rahimden cerrahi işlemle alınmasına polipektomi denir. Polipektomi oldukça basit bir endoskopik işlemdir. Milimetrik hassaslığa sahip olan cerrahi aletler ile yapılan işlem sırasında ağrı hissedilmez.

Rahim ya da rahim içi poliplerde farklı tedavi yolları izlenebilir. Hormon dengesini düzenleyici ilaçlar geçici bir tedavi yöntemi olarak uygulanabilir. İlaçları kullanmayı bıraktığınızda belirtiler de geri dönecektir. Dolayısı ile ilaçla tedavi kalıcı bir yöntem olarak çok sık tercih edilmez. Histeroskopi yönteminde doktorunuz polipleri almak için histeroskop içine cerrahi aletler yerleştirir. Vajinal kamera denen özel bir ekipmanla rahim ağzından girilir ve rahime ulaşılarak poliplerin yeri tam olarak saptanabilir ve kesilerek polip çıkarılır. Histereskopi işlemi ile birlikte kürtaj da yapılabilir.

Polip tedavisi sonrasında hastanede kalmanıza gerek yoktur. Operasyonu geçirdiğiniz gün içinde taburcu olabilirsiniz. Görüldüğü üzere tedavi aşamasında en önemli şey tanıyı doğru bir şekilde koyabilmektir. Polipin türü, sayısı, büyüklüğü gibi etkenler doğru bir şekilde öğrenildikten sonra oldukça basit bir işlemle hasta günlük yaşamına geri dönebilir.

Histeroskopi ile Polip Ameliyatı

Polipin oluştuğu bölge hastayı ameliyat işlemi ile tedavi etmek için bir karar alınmasına yardımcı olur. Özellikle rahim içi polipler ameliyat ile alınır. Hastaya lokal bir anestezi ya da sakinleştirici verilerek işlem gerçekleştirilir. Polip ameliyatlarında en önemli olan aşama polipin ya da poliplerin yerinin tam olarak saptanmasıdır. Bunun için günümüzde oldukça gelişmiş olan optik cihazlar kullanılır. Hasta ameliyat olduğu gün taburcu olup günlük hayatına geri dönebilir.

Polip Ameliyatı Fiyatları

Polip ameliyatı fiyatları 15.000 TL – 35.000 TL arasında değişmektedir. Ameliyat fiyatını etkileyen faktörler yapılacak işlem, işlemi yapacak doktor ve hastane kalitesine göre değişkenlikler gösterebilir. Daha az komplike olan bu işlemler için hasta kendisi için en uygun ve güvenilir doktoru belirlemelidir.

Rahimde polip ile ilgili aklınıza takılan soruları altta bulunan yorumlar kısmından bana iletebilirsiniz. Rahim içi polip ameliyatı için Ankara kliniğim ile irtibata geçebilirsiniz.

Polip alınmazsa ne olur?

Risk teşkil etmeyen poliplerin alınmaması herhangi bir sorun teşkil etmez. 2 cm’ye kadar olan polipler risk şemasında en alt sırada bulunur; ancak 2 cm’den büyük poliplerde risk durumu artış gösterecektir. Riskli olduğu saptanan polipler alınmazsa zamanla ciddi sorunlara yol açabilir. Rahim içi polipler kısırlık ve düşüğe yol açabilirler.

Rahimde polip ağrı yapar mı?

Bu soru her hastaya göre farklılık gösterebilir. Rahim içi polipler genellikle adet dönemlerinde ağrıya neden olabilir. Yine aynı yerde oluşan bir diğer sorun ise cinsel ilişki sırasında yaşanır. Servikal polipler vajinal ilişki sırasında veya sonrasında kanamaya yol açabilir. Polipler ağrı yapmamaları ve hissedilmemeleri nedeni ile yıllarca fark edilemez.

Rahim içi polip kanama yapar mı?

Rahim polipleri kanama yapar. Poliplerin belirtilerinden biri bulundukları bölgede sürtünmeden dolayı kanama yapmalarıdır. Özellikle rahim veya rahim ağzında bulunan polipler için kanama çok sık gerçekleşebilir. Polipin oluşturduğu kanamalar adet dönemlerinde daha da artar. Âdet kanamaları uzun ve sık periyotlarla gerçekleşiyorsa polip riski yüksek demektir.

Polip adet gecikmesi yapar mı?

Rahim içi polipler adet gecikmesi yapmaz. Adetten 10-5 gün sonra lekelenme tarzı kanama sık görülür. Her adet düzensizliği polip varlığına işaret etmese bile rahim içi polipler açısından hasta değerlendirilmelidir.

Ameliyat sonrası polip tekrar eder mi?

Erken bir tanı ile tedavi edilen polipler çok nadir bir şekilde de olsa tekrar edebilir. Özellikle endometrial polip geçiren kadınlar, menopoz öncesi %15 ile %43 arasında polip tekrarlama riski ile karşı karşıya kalabilirler. Menopoz sonrası bu oran oldukça düşüktür. Kadınlarda rahim polipi sonrasında hormonal ilaçlarla tekrarlama riski en aza indirilmeye çalışılır. Her ne kadar doğru bir tedavi ile polipten kurtulmuş olsanızda, düzenli aralıklarla mutlaka kontrol olmanız gerekmektedir.

Rahimde polip cinsel isteksizlik yapar mı?

Poliplerin varlığı cinsel isteksizlik yapmaz ancak cinsel ilişki sırasında ve sonrasından oluşan ağrı, kanama gibi durumlar kişiyi cinsel ilişkiden uzaklaştırabilir. Âdetlerin düzensiz bir hale gelmesi de cinsel isteksizlik üzerinde olumsuz bir etki yapabilir. Polipler rahim içinde enfeksiyona neden olabilir. Bundan dolayı tedavi olmadan vajinal cinsel ilişkiye girmemek hem hasta hem de partneri için daha doğru olacaktır.

Rahim içindeki polip hamileliğe engel mi?

Poliplerin hamileliğe engel olup olmadığı en çok merak edilen konuların başında gelir. Polipler hamileliğe engel olabilir; ancak bu yalnızca rahimde polip görülen durumlarda görülür. 2 cm üzerindeki polipler hem doğal yoldan hem de tüp bebek yöntemi ile hamile kalmayı engelleyebilir. Bu kesin bir sonuç değildir. Rahminde polip olan hamile kalan birçok hasta söz konusudur, ancak bu riskli bir durumdur. Bu yüzden belirli bir büyüklükte olan polipler hamile kalmayı engellememesi ve hamilelik sırasında düşüğü önlemek için alınmalıdır.

Rahmin içindeki polip ultrasonda görülür mü?

Hiçbir soruna yol açmayan polipler kendiliğinden teşhis edilemeyebilir. Polip varlığını belirlemek için ultrason etkili bir yöntemdir. Jinekolojik muayene sırasında yapılan ultrason görüntüleme sırasında polipin varlığından haberdar olunabilir. Yine aynı şekilde farklı bölgelerdeki poliplerde bir boşlukta tutundukları için ultrasonla teşhis edilebilir.

Polip kendiliğinden geçer mi?

Kişi, polip oluşumunu bilmez veya hiçbir belirtisi ile karşılaşmayabilir. Poliplerin kendiliğinden geçmesi beklenmemelidir. Bu kişinin kendi bilgisi ile alacağı bir karar olmadığından doğru bir teşhis ve tedavi için mutlaka bir doktora başvurulmalıdır.

Polikistik Over Sendromu Nedir? PKOS Belirtileri ve Tedavisi
Polikistik Over Sendromunda Tüp bebek Tedavisi ile Hamilelik Şansı