Anekoik Kist Nedir? Belirtileri ve Zararları Nelerdir?

Anekoik kistler içi sıvı dolu yumurtalık kistleridir. Bu kistlerde kanser şüphesi olmaz bu nedenle takip yeterlidir. Ultrasonda tespit edilebilirler ve anekoik kistik lezyon olarak görünürler.

Çoğu basit kist, henüz büyümedikçe belirti göstermez. Büyüyen kistler, genellikle hafif ağrılara neden olur ve adet düzeni bozabilirler. Genellikle rutin muayeneler bulunur.

Anekoik Ne Demek?

Anekoik (anechoic), yansıma yapmayan, ekoik olmayan yani, “yankısız” demektir. Günümüzde sıklıkla kullanılan görüntüleme tekniklerinden biri olan ultrasonografide, ses dalgalarının çarpıp yansıdığı alanlar beyaz, yansımayan alanlar ise daha siyah-koyu görünür. Anekoik, içi sert-yoğun olmayan dolayısı ile ses dalgalarını yansıtmayan yapıların ultrasonografideki görünümlerini tarif etmek için kullanılan bir terimdir. Anekoik kist kavramı, herhangi bir kistin ses dalgaları için yansıtıcı olmadığını, bu nedenle monitörde oluşan görüntünün çevreden daha koyu olduğunu anlatmak için kullanılır.

Anekoik Kist Nedir?

Ultrasonografi ile görüntüleme yönteminin temelinde ses dalgaları yatar. Cihazdan çıkan ve çarptıkları yapıların bir yansımasını monitöre gönderen ses dalgaları, beklenmedik bir yapı ile karşılaşıldığında doktor için ayırıcı bir görüntü oluşturur. Ses dalgaları, görüntüleri yansıtırken çarptıkları dokunun yoğunluğu ile ters orantılı olacak şekilde görüntü koyuluğu sunarlar. Örneğin içi sıvı dolu bir anekojen kist, içerideki sıvı ses dalgalarını engellemediğinden, ultrasonda daha koyu görünür. Bunun nedeni sıvıyı geçen ses dalgalarının arkadaki herhangi bir dokuya çarpmasıdır.

Anekoik kist, içi sıvı olması nedeniyle ultrasonografide, çevresinden daha koyu renkte görülen ve genellikle iyi huylu olan basit kistik lezyonlar için kullanılan bir terimdir. Çoğunlukla bir risk ihtiva etmez ve kansere neden olmazlar. Vücudun muhtelif bölgelerinde görülebilirler. Çoğu zaman çevresi düzenlidir ve içi yoğun olmayan bir sıvı ile doludur. Bu nedenler ses dalgaları sıvı görüntüsünü yansıtamaz ve onun arkasındaki herhangi bir dokudan yansıyarak, ultrasonda koyu bir görüntü oluşturur.

Anekoik Kist Nerelerde Oluşur?

Anekoik kist, basit kistlerin ultrasonda görünümü ile ilgili olarak kullanılırlar. Anekoik kistler, overde (yumurtalıklarda) oluşur ve genellikle zararsızdırlar. İçi homojen ve yoğun olmayan sıvı ile doludur. Çeperleri düzenlidir. Bunlar dışında bir kiste rastlandıysa diğer görüntülenme teknikleri kullanılabilir.

Anekoik kistler, çoğu zaman rutin jinekolojik muayene sırasında yumurtalıklarda görülürler. Kişinin yumurtalıklarda anekoik folikül görülmesi genellikle riskli bir durum değildir ve doktor takibi yeterli olur. Yine genellikle kansere neden olmazlar. Çoğu durumda hormonal dengesizliklerden kaynaklanırlar. İkinci olarak en sık göğüste görülürler. Göğüslerde oluşan anekoik kistlerin nedeni tam olarak bilinemez ama çevresel faktörler ile birlikte hormonların da memede anekoik kist oluşumuna neden olduğu düşünülür. Oldukça yaygındır. Genelde tehlikeli değildir. Âdet dönemlerinde ağrıya neden olabilir.

Anekoik Kist Belirtileri?

Anekoik kistler çoğu durumda belirti göstermezler. Basit yapıdaki kistler kendiliğinden yok olabilir, hasta kisti olduğunu anlamayabilir. Genellikle, rutin sağlık kontrolleri ve muayeneler sırasında tanı konur. Bununla birlikte kistin büyümesi bazı belirtilere neden olabilir. Belirtiler, kistin büyüklüğü ve yerleşim yerine göre değişir. Örneğin büyümüş bir folikül kisti adet ağrılarına ve düzensizliklerine; bir fibroid kist memede ağrıya neden olabilir. Bu nedenle rutin dışında bir şey fark edildiğinde bir kadın doğum uzmanına başvurmak en akıllıca harekettir. Doktor, semptomları değerlendirip muayeneyi tamamladıktan sonra gerekliyse tedaviyi planlayacaktır.

Anekoik kistlerin belirti vermiyor olmaları, muayene sırasında onlara rastlanmayacağı anlamına gelmez. Büyük çoğunlukla zararsız olsalar da bir kistin varlığı sizi ileride rahatsız edebilir. Bu nedenle düzenli aralıklar ile muayene olmak önerilir.

Anekoik Kist Ameliyatı

Anekoik kist genellikle tedaviye gerek duyulmadan kendiliğinden yok olur. Ancak göğüslerde oluşan bazı kistler gibi, diğer lezyonlardan bazıları için tedavi gerekebilir. Çoğu anekoik kist, basit kisttir. Basit kist, çeperi düzgün ve içerisinde yoğun sıvı veya doku parçaları bulunmayan lezyonlardır. Basit kistler semptomlara neden olmadığı gibi tedavi edilmeleri de gerekmez. Çoğu kez, doktor takibi tedavi için yeterli olacaktır.

Diğer yandan bazı durumlarda kistik yapıların büyümesi semptomların artmasına neden olabilir. Örneğin overde bulunan anekoik kistler, adet dönemlerinin ağrılı geçmesine ya da düzensizliklere sebep olabilir. Bu tür durumlarda, anekoik kist tedavisinde hormon ilaçları, basit cerrahi ya da kistlerin boşaltılması gibi teknikler kullanılabilir.

Tedavinin nasıl yapılacağı, kistin genel durumu ile ilgilidir. Çoğu durumda bir anekoik kist, basit kisttir. Bu, kansere ve ciddi semptomlara neden olmayacağı; doktor takibinin yeterli olduğunu gösterir. Diğer taraftan kist, herhangi bir risk teşkil ediyorsa, cerrahi prosedürlerin uygulanması gerekebilir. Doktor, en uygun tedavi yöntemini seçecektir.

Yumurtalıklarda oluşan anekoik kistlerin ameliyatı ve tedavisi için Ankara kliniğim ile irtibata geçebilir, detaylı bilgi alabilirsiniz.

Anekoik Kistin Zararları

Anekoik kistler çoğu zaman basit kistlerdir ve zararsızdırlar. Kistler eğer kansere neden olabilecek özellikler taşımıyorsa, çoğu kez kendileri zararlı değildir. Oluşturdukları semptomlar kişileri rahatsız eder. Öte yandan kansere neden olabilecek bir kistin teşhis edilmesi halinde cerrahi tedavi seçenekleri neredeyse her zaman uygulanabilir.

Basit kistler zararlı değildir. Ancak neden oldukları şikayetler, kişileri rahatsız edebilir. Örneğin fazla büyümüş bir basit kist, hafif ağrılara neden olabilir ya da yumurtalıklardaki folikül kistleri, adet düzensizliklerine neden olur. Ancak bu tür semptomlar, belirli bir süre sonra kendiliğinden yok olur ya da doktor takibi ve basit tedaviler ile giderilebilir.

Anekoik kistlerin oluşturduğu en büyük endişe, kistlerin kansere neden olup olmayacağı konusudur. Basit kistler kansere neden olmazlar. Zamanla kansere dönüşmezler. Bazı durumlarda kistler büyüyüp küçülebilir. Bu tür durumların takibi için doktorlar, belirli aralıklar ile muayene olunmasını isteyebilir.

Anekoik Kist Nedir? Yumurtalıklarda Oluşan Anekoik Kistler Tehlikeli Midir? – Profesör Doktor Gamze Sinem (Video)

Anekoik kist kendiliğinden geçer mi?

Anekoik kistler çoğu zaman bir tedaviye ihtiyaç duyulmadan kendiliğinden küçülürler. Ancak göğüs gibi bazı bölgelerde oluşan kistlerin boşaltılması gerekebilir. Tüm tedaviler kist, incelendikten sonra uygulanacaktır.

Kaç cm’lik anekoik kistler tehlikelidir?

Anekoik kistler bulundukları bölgelere göre birkaç cm veya daha büyük olabilirler. Tedavileri, geliştikleri bölge ile ilgili olarak yapılır. Çoğu durumda fazla büyümüş kistler, cerrahi metotlar kullanılarak tedavi edilir ancak kistin yerleştiği bölge, boyutu, türü gibi etmenler kişiye özgü olduğundan kesin bir cevap vermek mümkün olmaz.

Anekoik kist tedavi edilmezse ne olur?

Anekoik kist, tedavi edilmezse kansere neden olabileceği yanılgısı çoğu insanı endişelendirir Aslında çoğu anekoik kist basittir ve zamanla kendiliğinden kaybolur. Tedavi gerektirenler ise, bazı hormon ilaçları ve basit cerrahi ile tedavi edilebilir.

Overlerde olan anekoik kist ölümcül mü?

Anekoik kistler genellikle zararsızdır. Kistin kansere neden olabilecek olması riski saptandığında, doktor daha derin incelemelerde bulunarak en uygun tedavileri uygulayacaktır. Ancak çoğu durumda anekoik kist ölümcül değildir.

Yumurtalıkta anekoik kist ağrı yapar mı?

Anekoik kistler genelde bulgu vermez. Ancak bazı durumlarda ağrıya sebep olabilir. Bu durum özellikle kistler büyüdüğünde gerçekleşir. Örneğin fibroid kistler adet dönemlerinde ağrıya neden olabilir.

Anekoik kist adet gecikmesi yapar mı?

Yumurtalıklarda gelişen anekoik kist, adet gecikmesine neden olabilir. Ancak bu durum kistlerin büyüklüğü, yerleşim yeri ve özellikleri ile ilgilidir. Bu nedenle kesin bilgi, doktor muayenesinden sonra elde edilebilir.

Anekoik kist zararlı mı?

Anekoik kistler genellikle zararsızdır. Kansere dönüşmezler veya neden olmazlar. Çoğu durumda semptom göstermezler. Bu nedenle rastlantısal olarak teşhis edilirler. Kistin kendisi zararsız olsa da bazen, oluştukları bölgeye göre hafif semptomlar görülebilir.

Amniyon Sıvısı Nedir? Azaldığında Nelere Dikkat Edilmelidir?
Aşılama Tedavisi Nedir? Aşılama Yöntemi Hangi Durumlarda Yapılır?