Açık Çikolata Kisti Ameliyatının Avantajları ve Riskleri

Genellikle yumurtalıklarda oluşan çikolata kistleri şiddetli ağrılara ya da infertiliteye sebep olabilir. Genel tedavi yaklaşımı, boyutu küçük kistlerin medikal tedaviler ile kontrol altında tutulması gerekli vakalarda ise cerrahi yöntemlerin uygulanmasıdır.  Bazı durumlar, açık çikolata kisti ameliyatı seçeneğini gerektirebilir. Bu tedavi, kistin neden olduğu kısırlık veya ağrı gibi problemlerin giderilmesi amacıyla tercih edilir.

Çikolata Kisti Nedir?

Çikolata kisti (endometrioma), rahim içi dokusunun (endometrium) çevre organlara ve batın içine yayılması durumunda oluşan hastalıktaki (endometriozis) kistik yapılardır. Hastalık yumurtalık içerisinde içi sıvı dolu kahverengi kistik yapılar oluşturur ve bunlar renginden dolayı çikolata kist olarak tanımlanır. Tipik olarak yumurtalık içerisinde oluşan bu kistik dokular birkaç santimetreden nadiren 20 santimetrelere kadar olabilir.

Çikolata kistlerine neyin sebep olduğu konusunda bir konsensüs yoktur. Genel kanı, endometriumun atılması sırasında (adet) ters yönde ilerleyen doku parçalarının buna neden olduğudur. Bu nedenle endometrium kisti olarak da bilinir. Kadınların ortalama %10’unda çikolata kisti olduğu düşünülmektedir. Semptomları farklılık gösterdiğinden çoğunlukla teşhis konulması gecikir ve bu durum tedaviyi olumsuz yönde etkiler. Çikolata kisti genelde uzun, zayıf ve sarışın kimselerde görülür.

placeholder

Açık Çikolata Kisti Ameliyatı Nedir?

Çikolata kisti, çoğu zaman doktor takibi, ilaç ve hormon tedavileri ile kontrol altına alınabilir. Ancak kistin 4-5 santimetreden büyük olduğu durumlarda, ağrıya sebep verdiğinde ya da kanser riski taşıdığı durumlarda çikolata kisti ameliyatı tercih edilebilir. Açık çikolata kisti ameliyatı, çikolata kistlerinin neden olduğu ağrı ve infertilite gibi durumların tedavi edilmesi için kistlerin cerrahi yöntemlerle uzaklaştırılması işlemidir. Cerrahi prosedürlerin uygulanmasından önce kişinin özel durumuna da bakılarak ilaç tedavileri tercih edilebilir. Evre 1 ve Evre 2 endometriozis vakalarında genellikle cerrahiye ihtiyaç duyulmaz, kistler küçüktür. Evre 3 ve Evre 4 olması halinde ise cerrahi tedavilerin uygulanması gerekebilir. Bu karar, kişinin yaşı, çikolata kistlerin sayısı, büyüklüğü ve bulunduğu bölge, hastanın şikayetleri gibi birden fazla etken göz önünde bulundurularak alınır.

Endometriozis kisti tedavisinde ameliyat seçeneği, yalnızca ilaç tedavilerine yanıt vermeyen, ağrısı fazla olan veya kısırlık problemi olan vakalarda tercih edilir. Çoğu zaman başarılı ilaç tedavileri sayesinde, cerrahi prosedürlerin uygulanmasına gerek kalmaz. Ameliyat kararının alınmasında kişinin yaşı, bebek sahibi olup olmadığı gibi unsurlar da belirleyici rol oynar.

Açık Yöntem Endometriozis Ameliyatı Nasıl Yapılır?

İlaç tedavisine yanıt vermeyen çikolata kisti vakalarında ilk olarak laparoskopik cerrahi tercih edilecektir. Ancak bazı özel durumların varlığı açık ameliyatları gerektirebilir. Hangi cerrahi prosedürün uygulanacağı hastanın ve kistlerin özel olarak incelenmesini gerektirir. Açık çikolata kisti ameliyatı hastanın batın bölgesine açılan kesi ile yapılır. Açık ameliyat sırasında kişi genel anestezi altındadır ve acı hissetmez. Görece uzun sürebilen açık çikolata kisti ameliyatı, kistlerin ve hastalığın bölgeden uzaklaştırılması için yapılır. Bu sayede uzun dönem komplikasyonlarının önüne geçilmesi amaçlanır. Doktor bölgeyi kistlerden temizledikten sonra kesileri dikiş ile kapatır ve ameliyat tamamlanır.

Hangi Durumlarda Açık Çikolata Kisti Ameliyatı Tercih Edilir?

Açık çikolata kisti ameliyatı sıklıkla başvurulan laparoskopik yönteme göre daha fazla komplikasyon riski ve daha uzun iyileşme süresi vaat eder. Buna rağmen bazı durumlar, açık ameliyatları gerekli kılabilir. Endometriozis uzun süre devam eden ve tekrarlama olasılığı yüksek bir durumdur. Enfeksiyonlara neden olabilir. Böylece batın bölgesinde meydana gelecek yapışıklıkların giderilmesi ya da laparoskopi ile ulaşılamayan çikolata kistleri, açık ameliyatların tercih edilmesiyle tedavi edilebilir. Bazen kistler, laparoskop ile ulaşılamayacak bir bölgede veya çok büyük boyutta olabilir. Böyle durumlarda açık ameliyat tercih edilir. Diğer taraftan, çikolata kistleri nedeni ve hastalığın başka organları tutması nedeniyle de açık ameliyata başvurulabilir. Yumurtalıklarda gelişen çikolata kistleri (endometrioma ya da endometriozis overyumurtalık dokusuna zarar verebilir.

placeholder

Açık Endometriozis Ameliyatı Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Çikolata kistleri ağrıya neden olur. Tipik olarak karın bölgesindeki bu ağrılar dayanılmaz olabilir. Ağrı kesici ve hormon ilaçlarının işe yaramadığı durumlarda cerrahi prosedürlere başvurulabilir.

Açık çikolata kisti ameliyatı, laparoskopik cerrahiden daha uzun sürebilir. Bu oldukça doğaldır. Cerrahi işlem gibi, taburcu olma süresi de uzayacaktır. Kişi birkaç gün müşahede altında tutulabilir. Açık çikolata kisti ameliyatı sonrası dikkat edilmesi gerekenlerden ilki kesi bölgesinin kuru ve temiz tutulmasıdır. Çoğu açık ameliyattaki en büyük risklerden bir tanesi kesi bölgesinin enfeksiyon kapmasıdır. Bu durum ciddi sonuçlar doğurabilir. Kesi bölgelerinde kızarıklık bulunması, akıntı olması, ağrının artması ve ateş yükselmesi gibi durumlarda acilen bir hekime başvurulmalıdır.

Ameliyat sonrası dikkat edilmesi gereken bir diğer konu, ağır işlerden uzak durulması gerektiğidir. Doktorunuz size bu konuda bilgi verecektir. Belirli bir süre günlük rutine ara vermek iyileşme sürecini hızlandırabilir. İyileşme süreci birkaç haftayı bulabilir. Yine doktorun önerdiği süre zarfınca cinsel ilişkiden uzak durulmalıdır.

Açık Çikolata Kisti Ameliyatı Fiyatları

Çikolata kisti, neden olduğu ağrı ve infertilite gibi durumlar nedeniyle ciddi bir rahatsızlıktır. Ayrıca kistlerin büyümesi ya da rüptürü daha ciddi sonuçlara yol açabilir. Bu nedenle tedavi olmak ve durumu takip etmek gerekir. Farklı durumlar için farklı tedavi seçenekleri uygulanır. Açık çikolata kisti ameliyatı fiyatları, bu değişkenlere göre belirlenir. Farklı özel sağlık kliniklerinde farklı fiyatlar verilebilir. Bunun yanında kişinin bebek sahibi olup olmayacağı, kistlerin durumu, kanser riski taşıyıp taşımaması gibi etkenler açık çikolata kisti fiyatlarını değişken kılar.

Açık çikolata kisti ameliyatı kimlere yapılmaz?

Çikolata kisti ameliyatı henüz genç ya da çocuk sahibi olmak isteyen kişilere uygulanmayabilir. Endometriozisin erken safhalarında daha çok ilaç tedavileri kullanılır. Menopoz dönemine yakın bir süreçte ise cerrahi tercih edilebilir.

Açık çikolata kisti ameliyatı bekareti bozar mı?

Açık çikolata kisti ameliyatı batın bölgesinde kesiler açılarak yapılır. Bu alan, vajina ile ilgili değildir. Daha çok yumurtalıklarda görülen çikolata kistleri, vajinaya müdahale etmeden uzaklaştırılabilir. Bu nedenle bekareti etkilemez.

Açık endometriozis ameliyatı kaç saat sürer?

Açık çikolata kisti ameliyatı birkaç saatten daha uzun sürebilir. Özellikle çevre dokulara ya da bağırsak gibi organlara sıçraması, ameliyat süresi uzatacaktır. Özellikle histerektomi gibi ikinci bir cerrahi işlemin uygulanması fazladan süreyi uzatabilir.

Açık çikolata kisti kaç günde iyileşir?

Açık çikolata kisti ameliyatı birkaç hafta içerisinde iyileşebilir. İyileşme süreci, laparoskopik ameliyatlara göre daha uzundur. Ancak iyileşme süreci, çoğu zaman hastanın kendisi ile de yakından ilgilidir.

Açık yöntem çikolata kisti ameliyatı sonrası ne zaman cinsel ilişkiye girilebilir?

Çoğu zaman açık çikolata kisti ameliyatı sonrası cinsel ilişkiye girmek için 20-30 günlük süre gerekir. Süre kişinin ne kadar hızlı iyileştiği ile de alakalıdır. Bu konudaki en doğru bilgiyi doktorunuz verecektir.

Açık çikolata kisti ameliyatından ne kadar sonra hamile kalınır?

Açık çikolata kisti ameliyatı sonrası 6-9 ay içerisinde doğal yollar ile hamile kalınabilir. Yaşın ilerlemiş olduğu durumlarda acilen tüp bebek tedavilerine başlanması gerekebilir.

Açık endometriozis ameliyatı sonrası normal doğum yapılabilir mi?

Kapalı ya da açık çikolata kisti ameliyatı sonrası normal doğum yapılabilir. Ancak kişiye özel durumların bulunması bu duruma engel teşkil edebilir. Bu nedenle konu hakkında doktorunuz ile konuşmak daha faydalı olacaktır.

Açık çikolata kisti ameliyatı tehlikeli mi?

Bazı durumlarda daha ciddi sonuçlardan kaçınmak için açık çikolata kisti ameliyatı gerekli olabilir. Açık ameliyat olması, her cerrahi işlem gibi bazı riskleri içermesine neden olur. Ancak deneyimli bir hekim tarafından gerçekleştirildiğinde olası komplikasyon riskleri azalacaktır.

Açık yöntem çikolata kisti ameliyatı zor mu?

Açık çikolata kisti ameliyatı görece meşakkatli bir işlemdir. Uzman ve deneyimli doktorların uygulaması gerekir. Böylece yumurtalık veya diğer çevre organlara zarar verilmeden işlem gerçekleştirilebilir. Hastalığın yaptığı yapışıklıklar cerrahi işlemi zorlaştıran bir faktördür.

Açık çikolata kisti ameliyatı zararlı mı?

Açık çikolata kisti ameliyatı çoğu zaman ağrılara ve doğal yollar ile çocuk sahibi olmamaya neden olur. Kistlerin büyümesi ve rüptürü acil tıbbi müdahaleler gerektirebilir. Bu nedenle açık çikolata kisti ameliyatı zararlı değil aksine faydalı ve gerekli olabilir.

4D Ultrason Nedir? 4 Boyutlu Ultrasonun Avantajları
Açık Miyom Ameliyatı Nasıl Yapılır? Ameliyat Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler